Publiczna Szkoła Podstawowa

Logo szkoły

46-082 Kup

ul. 1 Maja 6a

Tel: (77) 469-53-19

Dziecko, a komputer - zagrożenia.

Dziecko korzystające z komputera bez kontroli rodziców.

ZAGROŻENIA!

 

     Komputer jest narzędziem, którym posługujemy się w naszej pracy codziennej. Dzieci wykorzystują czasami komputer do przygotowania prac domowych. Często nie zdajemy sobie jednak sprawy ile czasu nasze dziecko spędza przed komputerem.

Otóż dziecko powinno przebywać przed komputerem maksymalnie do 2 godzin dziennie. W innym przypadku dojść może do nieświadomego niszczenie ogólnego stanu jego zdrowia.

 

 

Niekorzystne działanie długotrwałego przebywania dziecka przed komputerem:

  • pogarszanie się wzroku dziecka - oko cały czas jest zmuszone patrzeć w tej samej odległości na monitor, nerwy oka osłabiają się, gdyż nie pracują naturalnie, brak akomodacji oka, oczy rzadziej mrugają, ponieważ są wpatrzone w monitor, co prowadzi o ich wysuszania;
  • długotrwałe siedzenie przed komputerem (często w niewłaściwej pozycji) wpływa na pojawienie się wad postawy u dzieci, powoduje skrzywienia kręgosłupa;
  • pogarsza się ogólny stan zdrowia , między innymi poprzez nieprawidłowe krążenie krwi np. w nogach dziecka,
  • promieniowanie monitora działające na dziecko przez dłuższy czas, wpływa niekorzystnie na jego zdrowie;
  • korzystanie przez dziecko ze słuchawek wpływa na pogarszanie się jego słuchu;

     

 Internet jest źródłem wielu treści, w tym niestety także nieodpowiednich dla naszych dzieci. Dziecko wyszukując pewnych haseł, nie mając nawet złych zamiarów, może natrafić na treści dla niego niewłaściwe i niebezpieczne, przed którymi my rodzice staramy się go chronić. Ciekawostka - pod hasłem „Polska” znajdziemy 3 mln stron, natomiast pod hasłem „porno” 98 mln.

Dlatego tak ważnym jest instalowanie programów zabezpieczających komputer, z którego korzystają nasze dzieci przed niebezpiecznymi treściami.

 

Gry komputerowe w dużym stopniu mogą kształtować osobowość dziecka. W grach, nawet tych z pozoru bezpiecznych (pn. typu SIMS, gdzie symulowane są zachowania życia codziennego), dziecko samo podejmuje decyzje o tym jak wygląda  „jego świat”. Buduje domy, miasta, wybiera sobie przyjaciół, wychowuje dzieci, chodzi do pracy. Wszystko jest wirtualne i wszystko zależy od dziecka. Tworzy ono sobie idealny wirtualny azyl. Taki świat odbiega jednak od normalnego, codziennego życia. Ważne, żeby dziecko umiało to rozgraniczyć, nie zamykało się w tym świecie, który może okazać się dla niego bezpieczniejszy niż szara, nie zawsze idealna rzeczywistość. 

Istnieją niestety dużo bardziej niebezpiecznych gier, w których zadaniem naszego dziecka jest skrzywdzenie innego człowieka. W grze GTA3, gracz jest gangsterem, ma za zadanie zabijać policjantów. Gra mówi zabij!

APOKALIPSA- mamy miotacz ognia, palimy miasto. Gra mówi niszcz!

Celem gry DOOM III jest zabijać, niszczyć, przeżyć. Są tam bestie, kościotrupy. Teksty porywające do działania to; zabij, płoń, giń. Grafika gry obfituje w liczne trupy, odcięte części ciała, krew. Nie trzeba chyba tłumaczyć jaki wpływ to wszystko może mieć na psychikę niepełnoletniego dziecka.
           

Komputer może działać uzależniająco na nasze dzieci. Częste granie w emocjonujące gry, wywołuje u naszego dziecka wydzielanie w nienaturalny sposób adrenaliny. W naturalnych warunkach adrenalina wydzielana jest na przykład podczas sytuacji stresującej, gdy zmuszeni jesteśmy szybko reagować bądź uciekać. Wówczas właśnie podczas biegu od razu zostaje ona w naturalny sposób spalona przez organizm. Niestety podczas grania, hormon ten nie jest właściwie spalany przez organizm, ponieważ dziecko siedzi nieruchomo przed monitorem. Adrenalina zostaje więc w organizmie i kumuluje się w nim, uzależniając dziecko od potrzeby stałego pobudzenia, a w efekcie napędza dziecko do agresywnych działań, w celu wyładowania emocji.

 

Gry komputerowe tak pochłaniają emocjonalnie nasze dzieci, że ich mózg czuje się przepracowany i zmęczony. Dziecko nie potrafi skupić uwagi na nauce, na pracy domowej czy codziennych obowiązkach. Coraz rzadziej wychodzi z domu, zainteresowania dziecka ograniczają się do gier, nie ma potrzeby rozwijać swoich pasji. Dziecko nie ma czasu ani ochoty na uprawianie jakiegokolwiek sportu, a co się z tym wiąże, staje się coraz mniej sprawne fizycznie.      

 

 Objawami uzależnienia od komputera jest ;

  • ospałość i zniechęcenie (dziecko nie jest w stanie zainteresować się niczym innym poza grami i światem wirtualnym, świat rzeczywisty wydaje mu się mało interesujący, gdyż jest w nim za mało bodźców),
  • pogorszenie wyników w nauce (dziecko wszystko podporządkowuje chęci grania na komputerze, w związku z czym szybko i chaotycznie odrabia prace domowe, niewiele czasu poświęca na naukę),
  • pobudzenie i agresja (dzieci nie radzą sobie z „odstawieniem” gier lub Internetu, gdy w ramach kary nie mogą z nich korzystać, stają się nieobliczalne, próbują wymusić zmianę decyzji na różne sposoby),
  • zaburzenia koncentracji (dziecko nie potrafi skupić uwagi na zwykłych czynnościach w domu lub w szkole, nie potrafi skoncentrować się na wydawanych mu poleceniach),

 

Metody unikania

  • organizacja czasu wolnego dla dziecka - musimy zaproponować dziecku coś ciekawego, co mogłoby robić w wolnym czasie (gdy pozostawimy dziecko samo sobie, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że usiądzie do komputera)…
  • rozmowa z dzieckiem o jego zainteresowaniach, jeżeli dziecko często mówi o grach komputerowych, żyje nimi, przeżywa to co się w nich wydarzyło, powinien być to dla nas sygnał, że  coś złego zaczyna się dziać…

 

Zapamiętajmy!

 

Nadmierne granie szkodzi!

Nie wszystkie gry są złe, nie trzeba zupełnie z nich rezygnować!

 

MUSIMY JEDNAK KONTROLOWAĆ TO CO ROBI NASZE DZIECKO W SIECI!

 

BĄDŹMY CZUJNI!

TO BARDZO WAŻNE!